Thunderbird

Hieronder wordt beschreven hoe je Thunderbird in dient te stellen om e-mail van Baptisten Gemeente Steenwijk te ontvangen en te lezen. In deze handleiding wordt er uitgegaan van het e-mailadres ‘info@voorbeeld.nl’, welke je dient te vervangen door je @baptistensteenwijk.nl mailadres.

De getoonde schermafbeeldingen zijn gemaakt in de Nederlands versie van de software. In de begeleidende tekst is de Engelse vertaling van de knoppen en menu’s opgenomen.

Instellen

1. Start Thunderbird. Als dit de eerste keer is dat je Thunderbird start, krijg je waarschijnlijk direct een scherm waarin je je e-mailaccount kunt instellen.

2. Als dit niet de eerste keer is, klik je in het menu ‘Extra’ (‘Tools’) op ‘Accountinstellingen’ (‘Account settings’).

3. Onderin bij Accountacties (‘Account Actions’) klik je dan op ‘E-mailaccount toevoegen’ (‘Add Mail Account’). 

4. Hier vul je je naam, je e-mailadres en wachtwoord in. Klik daarna op ‘Doorgaan’ (‘Continue’) links onderaan. 

5. Thunderbird probeert nu om automatisch de juiste instellingen te vinden. Sla dit over door op ‘Handmatige configuratie’(‘Manual config’) te klikken. In het daaropvolgende scherm kun je dan zelf de instellingen opgeven. De juiste instellingen kun je hieronder terugvinden.
Gebruikersnaaminfo@voorbeeld.nl
WachtwoordHet bijbehorende wachtwoord
 
ServertypeIMAP
Inkomende servermail.antagonist.nl
SSL ingeschakeldJa
Poort993
 
Uitgaande servermail.antagonist.nl
SSL ingeschakeldJa
Poort587 (alternatief: 465)
AuthenticatieJa
6. Een aantal punten om op te letten:
  • De optie ‘Uitgaande server’ (‘Outgoing server’) verschijnt alleen als je nog geen SMTP-server hebt ingesteld.
  • Bij ‘Authenticatie’ (‘Authentication’) moet je kiezen voor ‘Normaal wachtwoord’ (‘Normal password’).

7. Klik op ‘Gereed’ (‘Create account’) om de ingevoerde instellingen te bevestigen. Op het venster dat volgt, klik je dan op ‘OK’. Vanaf nu kun je Thunderbird gebruiken om je e-mailaccount e-mail te versturen en ontvangen.